بهترین روش برای دفع آفات گلخانه و بیماریهای مختلف گیاهی روش مه سازی توسط دستگاه سمپاش فوگر سرد و فوگر گرم حرارتی، می باشد که هر نوع سم محلول یا پودری می توان استفاده کرد و در مدت کوتاهی تمام فضای گلخانه را تحت پوشش محلول سمپاشی قرار داد و عملیات دفع آفت گلخانه رو انجام داد.

سیستم مه پاش که با نام سیستم رطوبت ساز نازلی ، سیستم میست یا فوگر یا مه ساز نیز مشهور می باشد یک ابزار موثر و کارا جهت خنک کردن و تامین رطوبت فضاهای بزرگ یکپارچه مانند گلخانه های پرورش گل و گیاه و قارچ، سالن های پرورش دام و طیور، سوله ها و فضاهای باز یا بسته صنعتی، فضاهای باز تفریحی، پارک ها و غیره با استفاده از نازل مهپاش و ایجاد مه سرد است. همچنین ثابت نگه داشتن رطوبت، یکی از عوامل مهم در گلخانه ها می باشد. رطوبت زیر 30 درصد برای گیاهان خطر ساز است و حتی ممکن است منجر به از بین رفتن آن ها شود. از دستگاه مه پاش یا مه ساز در تابستان برای افزایش رطوبت و خنک کردن و در زمستان برای جلوگیری از خشک شدن هوا مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه استفاده از دستگاه فوگر یا مه پاش حرارتی به منظور گندزدایی و ضدعفونی نمودن اماکن عمومی به جهت همه گیر شدن ویروس کرونا بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. به غیر از این کاربرد عمده دستگاه فوگر، از وجود آن ها در بسیاری از موارد دیگر نیز استفاده می شود که بیشترین استفاده آن ها در زمین های زراعی و گلخانه های مختلف می باشد. با توجه به قابلیت ها و فشاری که این دستگاه دارد؛ از وجود آن ها در جهت سمپاشی نمودن و گندزدایی کردن محیط بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. اما به طور کلی باید در نظر داشت که دو نوع فوگر وجود دارد که به آن ها فوگر سرد و فوگر گرم می گویند. به همین جهت است که در ادامه به ذکر وجوه تفاوت های میان هر یک از این دو نوع دستگاه فوگر یا مه پاش های حرارتی پرداخته می شود تا در صورتی که بخواهید از وجود این دستگاه کارآمد و مفید در مکان های مختلف و با توجه به کارکرد عمده آن استفاده کنید؛ بتوانید با توجه به این تفاوت ها و نوع نیاز خود رو به خرید دستگاه فوگر مورد نظر خویش آورید و از وجود آن نهایت بهره را ببرید.

 

انواع فوگر

همچنین می توان انواع فوگر را براساس نوع مصرف انرژی یا نیروی محرکه مصرفی نیز به شرح ذیل تقسیم بندی کرد:

  • برقی
    • مه پاش تبخیری ثابت
    • مه ساز التراسونیک
    • فوگر سرد برقی
    • فوگر حرارتی برقی
  • بنزینی
    • گرم بنزینی

 

فوگر سرد و گرم و موارد مصرفی هر یک از آن ها

هر یک از دستگاه های فوگر سرد و فوگر گرم با توجه به اهداف و اغراضی خاص مورد استفاده قرار می گیرند. مه پاش حرارتی یا فوگر گرم با خارج نمودن هوای گرم با فشار حرارتی بالا هر گونه سم را با فشار بسیار بالایی خارج می سازد تا از آن بتوان به جهت یکی از قدرتمندترین ابزارهای لازم در جهت دفع آفات گیاهی در گلخانه ها و زمین های کشاورزی مدد گرفت. استفاده از این فوگر به منظور بیرون راندن هر گونه حشره موذی اعم از: کنه، مگس، شته  و سایر حشرات دیگر و به طور کلی دفع آفت های گیاهی یکی از بهترین محصولات پیش رو می باشد تا بتوان بدین وسیله از بروز هر گونه بیماری و آسیب های جدی به گیاهان و محصولات کشاورزی جلوگیری به عمل آورد. اما فوگر سرد بیشتر به جهت ضدعفونی نمودن یا سمپاشی کردن مرغداری ها و گلخانه ها و سایر مسائل دیگر مورد استفاده می گیرد.حال که با کاربرد کلی هر یک از این دستگاه ها آشنا شده اید؛ بهتر است به طور دقیق تر به برخی از مهمترین وجوه تفاوت دستگاه فوگر سرد و فوگر گرم پرداخته شود. عملکرد فوگر به این صورت میباشد که سم را توسط فشار موتور جت پلاس  پشت  دستگاه و روغن مخصوص به قطرات ریز تا ۵ تا ۳۰ میکرون تبدیل میکنه و به صورت ابر متراکم (مه) در میاره و  باعث ایجاد صرفه جویی بسیار زیاد  در مقدار سم مصرفی ، میزان اب مصرفی، زمان سمپاشی و  نیروی کار میشود و  مه ایجاد شده حاوی یک دوز مناسب  از مواد موثر بوده که با  ایجاد  یک پوشش یکنواخت و توزیع یکسان و بهینه سم  باعث نفوذ به تمامی سطوح  درون پوشش گیاه شد یا به مکان های غیر قابل دسترس  نفوذ میکند.

 

تفاوت دستگاه فوگر سرد و فوگر گرم

به طور کلی می توان مهمترین تفاوت های موجود بین دستگاه فوگر گرم و سرد را در زیر خلاصه نمود:

1-    کاربرد هر یک از دستگاه های مربوطه

اولین تفاوت میان دستگاه فوگر سرد و گرم، کاربرد آن هاست. به این صورت که هر یک از آن ها را می بایست به منظوری خاص و برای برطرف کردن نیازی مورد استفاده قرار داد. بدین ترتیب که دستگاه فوگر سرد را بیشتر برای ضدعفونی کردن و سمپاشی و دستگاه فوگر گرم را بیشتر به منظور دفع حشرات موذی و آفت های گیاهی در زمین های زراعی مورد استفاده قرار می دهند.

 

2-    نوع مصرف با تولید میکرون های مختلف

دستگاه فوگر سرد یا همان مه پاش سرد و مرطوب به طور کلی قطر قطرات 30 میکرون را تولید می کند. در حالی که دستگاه فوگر گرم یا مه پاش حرارتی با مه گرم و خشک قطر قطرات 50 میکرون را تولید می کند.به همین دلیل است که دستگاه فوگر سرد را برای سمپاشی و محلول پاشی و کودپاشی در سالن های مرغداری و قارچ ها و ضدعفونی نمودن اماکن عمومی مورد استفاده قرار می دهند و دستگاه فوگر گرم را برای مصارف دیگری در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می دهند.

 

3-    قدرت و مقاومت مختلف

هر یک از دستگاه های فوگر سرد و گرم دارای درجه قدرت و مقاومت مختلفی می باشند که به طور کلی قدرت دستگاه فوگر گرم نسبت به سرد بیشتر می باشد و قطرات ری محلول مورد نظر با شتاب بیشتری خارج می شود تا عملیات گندزدایی و سمپاشی را با فشار بالا صورت بخشند. هر چند که مقاومت دستگاه فوگر سرد نیز به طور کلی بالاست. ولی در کل هر یک از این دستگاه ها را با مقاومت های خاص خود می شناسند که برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. بخور گرم با برق کار می کند. آنها آب را گرم می نمایند و سپس آن را قبل از منتشر شدن به هوا سرد می کنند. این بخورها قابل حمل می باشند. شما می توانید به راحتی آنها را در داروخانه ها خریداری کنید.

 

مشخصات فنی فوگر حرارتی

اجزای دستگاه فوگر حرارتی شامل مخزن محلول، مخزن سوخت، موتور جت، باتری، شارژر، فن، شیلنگ و نازل است. فوگر های حرارتی بر اساس ویژگی هایی مثل قدرت مه سازی، قدرت پرتاب مه، ظرفیت مخزن، جنس مخزن و تعداد نازل قابل تفکیک می باشد.فوگر حرارتی یا مهپاش گرم برای کاربرد های گوناگونی مثل دفع آفات گلخانه ای، سمپاشی، ضد عفونی و مقابله با سرما زدگی در کوتاه ترین زمان، در فضا های بسته و در فضا های باز استفاده می گردد.

 

فوگر سمپاش و عملکرد آن

عملکرد فوگر به این صورت است که سم را توسط فشار موتور جت پلاس پشت  دستگاه و روغن مخصوص به قطرات ریز تا ۵ تا ۳۰ میکرون تبدیل می نماید و به صورت ابر متراکم (مه) در می آورد و باعث ایجاد صرفه جویی بسیار زیاد در مقدار سم مصرفی، میزان آب مصرفی، زمان سمپاشی و  نیروی کار می گردد و مه ایجاد شده حاوی یک دز مناسب  از مواد مؤثر بوده که با  ایجاد یک پوشش یکنواخت و توزیع یکسان و بهینه سم باعث نفوذ به تمامی سطوح  درون پوشش گیاه شده یا به مکان های غیر قابل دسترس  وارد می نماید.سمپاش های فوگر حرارتی مه گرم و خشک با قطر قطرات ۵ میکرون تولید می نمایند و قدرت اشباع کنندگی بیشتری دارد و فوق العاده مناسب برای سمپاشی و ضد عفونی هر مکانی می باشند. فوگرهای سرد، مه سرد و مرطوب با قطر قطرات ۳۰ میکرون تولید می نمایند و مناسب هم برای سمپاشی و هم محلول پاشی می باشد که بیشتر مناسب در سالن های قارچ و مرغداری می باشند.