لانس سمپاش چیست؟ آشنایی با این وسیله پرکاربرد در سمپاشی

مقدمه

سمپاشی یکی از فرآیندهای مرسوم در گلخانه‌ها، باغ‌ها و هر مکانی است که گل و گیاه وجود داشته باشد. فرآیند سمپاشی به خاطر مقاوم کردن گیاهان در برابر آفات مختلف انجام می‌شود. با این وجود، این فرآیند باید به درستی انجام شود تا ثمربخش باشد. یکی از مسائلی که میزان تاثیر سمپاشی را مشخص می‌کند، وجود لانس سمپاشی مناسب برای سمپاشی است. از آن جایی که دستگاه‌های سمپاشی توانایی سمپاشی از شلنگ را ندارند، لانس‌ها یکی از مهم‌ترین قطعات در فرآیند سمپاشی محسوب می‌شوند.

در این مطلب قصد داریم مروری بر این وسیله کاربردی در کشاورزی داشته باشیم و ببینیم که لانس چگونه می‌تواند میزان اثربخشی سمپاشی را بالاتر ببرد. همچنین شما را با انواع لانس آشنا خواهیم کرد و بیان می‌کنیم که هر لانسی به چه منظور استفاده می‌شود. پس تا پایان مطلب همراه ما باشید.

لانس سمپاش چیست؟

تانکری که حاوی سم است به یک شلنگ متصل است که سم را از داخل تانکر بیرون می‌کشید و این شلنگ معمولا به وسیله‌ای با نام لانس سمپاش متصل است. این وسیله، از نظر فیزیکی شبیه به یک میله دراز است که دسته و اهرم دارد. در واقع علت استفاده از لانس سمپاش این است که امکان سمپاشی به وسیله شلنگ به خوبی وجود ندارد. از طریق شلنگ نمی‌توان میزان سم پاشیده شده را تعیین کرد و همچنین توانایی وصل و قطع کردن سم کشیده شده از تانکر وجود ندارد.

کار لانس سمپاش این است که از طریق شلنگ سم و کود را بکشد و آن را پخش کند. لانس سمپاش در واقع به نوعی کنترل‌کننده و فرمان هدایت سم است. به همین دلیل استفاده از آن بسیار مهم و بدون استفاده از سمپاش، تقریبا خرابی صد در صدی گیاهان است. شما برای این که بتوانید از قدرت موتور دستگاه سمپاش به خوبی استفاده کنید، مجبور هستید از لانس سمپاش استفاده کنید.

لانس‌ها برای هر نوع از سمپاشی می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند و محدودیتی از نظر کاربرد ندارند. به طور معمول لانس سمپاش برای سمپاشی گلخانه‌ها و باغ‌ها در فصول و زمان‌های خاص سال استفاده می‌شود. از این لانس‌ها می‌توان برای سمپاشی محیط‌های دیگر نیز استفاده کرد. حتی در زمان شیوع کرونا بسیاری از افرادی که قصد ضدعفونی محیط را داشتند مواد دارویی داخل تانکرها می‌ریختند و از طریق لانس سمپاش این مواد ضدعفونی کننده را به اطراف پخش می‌کردند.

اجزای مختلف لانس سمپاش

لانس سمپاش از چند بخش تشکیل شده و یک میله خالی نیست. دستگیره، پایه برنجی، دستگیره میانی پلاستیکی، لوله و پیچ برنجی بخش‌های مختلف یک لانس سمپاشی هستند. هر کدام از این بخش‌ها کاربردی دارد. به عنوان مثال دستگیره نقش تنظیم کننده فشار را دارد و می‌توانید با یک لمس، لانس سمپاش را به کار بیاندازید و شدت سم پاشیده شده را تنظیم کنید. دستگیره میانی برای این است که شخص حین سمپاشی بتواند به خوبی سمپاش را بگیرد و پیچ‌ها اتصال برقرار می‌کنند. لوله لانس کار انتقال سم یا کود یا هر ماده دیگر در داخل مخزن به بیرون را انجام می‌دهد و مواد را به بیرون هدایت می‌کند.

انواع لانس سمپاش

لانس‌ها انواع مختلفی دارند و همین ویژگی‌های مختلف این وسایل باعث شده که بتوانند به هر نوع نیازی پاسخ بدهند و جزوی ضروری از فرآیند سمپاشی در هر شرایطی باشند.

جنس

یکی از دسته‌بندی‌های مرسوم در مورد لانس سمپاش وجود دارد، دسته‌بندی بر اساس جنس است. سمپاش‌ها معمولا از جنس فلز و پلاستیک هستند و هر کدام از این دو جنس ویژگی‌های خاصی دارند. به عنوان مثال لانس سمپاش استیل مقاومت بیشتری در دارد و در برابر رطوبت و یا عوامل محیطی دیگر مانند آب و هوای مختلف عملکرد بهتری دارد. به طوری کلی این نوع لانس سمپاش نسبت به لانس پلاستیکی عمر بیشتری دارد و به همین جهت نیز قیمت آن گران‌تر نیز هست.

اندازه

یکی دیگر از فاکتورهای مرتبط با لانس سمپاش، اندازه آن است. اندازه یکی از پرکاربردترین ویژگی‌های لانس سمپاش است و تقریبا اگر قصد این وسیله را داشته باشید، احتمالا اولین سوالی که فروشنده از شما خواهد پرسید، اندازه مناسب برای لانس است. اندازه‌های مختلف لانس‌ها بر اساس اندازه محیطی که قصد سمپاشی آن را دارید، تعیین می‌شود و به تراکم گل و گیاه یا محصولات کشاورزی و زراعی که قصد سمپاشی آن‌ها را دارید نیز وابسته است.

قابلیت نصب

یکی دیگر از ویژگی‌های لانس سمپاش با کیفیت این است که قابلیت نصب روی سمپاش‌های مختلف را داشته باشد. البته این مسئله در مورد همه لانس‌ها صدق نمی‌کند.

خرید لانس از تولیدی معتبر

یکی از تولیدی‌های معتبر که انواع لانس با کیفیت را در اختیار شما قرار می‌دهد، مرکز آلفا کشت ابزار است. اگر قصد خرید لانس مناسب با کاربرد موردنظر خود را دارید، حتما سری به سایت ما بزنید یا با ما تماس بگیرید تا شما را با انواع مدل‌های پیشرفته و به روز این محصول آشنا کنیم. کارشناسان ما با سال‌ها تجربه در این زمینه شما را راهنمایی خواهند کرد و مناسب‌ترین محصول را در اختیاران قرار خواهیم داد.

سخن پایانی

در این مطلب نگاهی به لانس سمپاش و کاربردهای آن داشتیم. هچنین انواع آن را شناختیم و با مزایای آن در سمپاشی و کشاورزی آشنا شدیم. بدون شک لانس سمپاش یکی از مهم‌ترین وسایل آفت‌کشی و فرآیندهای مختلف سمپاشی است و انتخاب یک لانس مناسب باعث خواهد شد که سم به خوبی در سراسر محیط پخش شود و همچنین کنترل دقیق مقدار سمپاشی نیز به خوب بودن لانس بستگی دارد. اگر قصد سمپاشی گلخانه و باغ یا امکان مشابه این را دارید، پیش از خرید اولویت‌های خود را نیز در نظر داشته باشید و سعی کنید لانسی را خریداری کنید که از هر نظر دارای کیفیت مناسب باشد.