نحوه شناسایی و کنترل  انواع آفات گلخانه

مقدمه

هنگامی که در باغ مشغول برداشت محصولات خود هستید و علائم گزیدگی را روی گیاهان پیدا می‌کنید، احتمال دارد گیاهان شما توسط آفات گلخانه آسیب دیده باشند. داشتن اطلاعات درباره اینکه چگونه با انواع آفات مبارزه کنید به شما امکان می‌دهد روش درمانی مناسبی برای خلاص شدن از شر این میهمانان ناخوانده انتخاب کنید.

در اینجا همه مواردی که باید درمورد رایج‌ترین آفات گلخانه و گیاهان بدانید آورده شده‌است، بنابراین شما می‌توانید با موفقیت در شناسایی و درمان انواع آفات، اقدام کنید. برخی از این آفات محصولات خوراکی یا زینتی را هدف قرار می‌دهند، در حالی که برخی دیگر به هر دو آسیب می‌رسانند.

شته ها، یکی از فراوان ترین آفات گلخانه

گونه های مختلفی از این آفت بالدار شیره‌خوار وجود دارد. شته ها به رنگ های سبز، سیاه، زرد یا قرمز موجود هستند. آنها به گیاهان خوراکی و زینتی از جمله گل رز در باغ حمله می کنند و باعث مشکلاتی چون  توقف رشد، پیچ خوردگی و زردی برگ ها و همچنین تجمع عسلک می شوند که منجر به ایجاد کپک‌های سیاه می‌شود. عسلک تولید شده توسط شته‌ها مورچه‌ها را نیز به خود جذب می‌کند، بنابراین حتما به فکر درمان این نوع از آفات باشید.

کرم‌های کیسه‌ای

کرم‌های کیسه‌ای به دلیل کیسه‌های محافظتی که تولید می‌کنند نام گذاری شده‌اند و معمولا ازگونه‌های مختلف درختان آویزان هستند. در صورتی که تعداد آن‌ها زیاد شود، می‌توانند باعث ریزش برگ درختان شوند.

آفات گلخانه: کرم کلم

کرم‌های کلم به رنگ سبز هستند و به دلیل موهایی که دارند دارای ظاهری مخملی است، همچنین یک ردیف نقطه به رنگ روشن در پشت آن‌ها دیده می‌شود. این کرم‌های گرسنه با خوردن برگهای گیاهان، سوراخ‌های بزرگ و نامنظمی ایجاد می‌کنند که اغلب در امتداد میانه‌ی برگ‌ها قرار‌دارند. این آفات هنگام تغذیه از کلم، مستقیماً سر آن‌را سوراخ می‌کنند. فضولات آن‌ها از گلوله‌های قهوه‌ای مایل به سبز تشکیل شده‌است. پس از دو تا سه هفته تغذیه، نوزاد‌های کرم مانند آن‌ها مانند شپشک می‌شوند و توسط یک نخ ابریشمی خود را به ساقه ها می‌چسبانند. وقتی بزرگ‌تر می‌شوند تبدیل به پروانه کلم میشوند و در این زمان به راحتی قابل تشخیص هستند. رنگ این نوع از آفت‌ها سفید بوده و روی بال‌های آن‌ها یک تا چهار نقطه سیاه رنگ وجود‌ دارد.

زنجره

زنجره‌ها از آن نوع آفات گلخانه هستند که صدای وزوز مانندی می‌دهند. زنجره‌ها کیسه‌های زیادی ایجاد می‌کنند که از پایین شاخه‌های درخت آویزان می‌شوند. از علائم آلودگی به این آفت می‌توان به ایجاد ترک‌هایی بر روی شاخه‌هایی که این حشرات تخم‌گذاری کرده‌اند اشاره کرد.

سوسک‌های سیب‌زمینی کلرادو 

سوسک‌های سیب زمینی کلرادو حشرات زرد رنگی هستند که برروی بال‌های خود نوارهای سیاه،  قهوه‌ای و زرد رنگی دارند. آن‌ها شاخ و برگ گیاهانی مانند سیب‌زمینی، بادمجان، فلفل و گوجه فرنگی را از بین می‌برند و طوری تغذیه می‌کنند که فقط رگبرگ‌های آن باقی می‌ماند. سوسک‌های ماده تخم‌های دسته‌ای به رنگ زرد و نارنجی روشن در زیر برگ‌ها قرار می‌دهند. نوزادهای این گروه از آفت‌های گلخانه مانند حلزون دارای پشت‌های برآمده هستند و از هنگامی که از این تخمها بیرون می‌آیند و شروع به تغذیه می‌کنند، چندین بار پوست می‌اندازند و هر بار چاق‌تر می‌شوند.

کرم‌های ذرت

کرم‌های ذرت، کرم‌هایی بسیار گرسنه هستند که از نوک ذرت تغذیه می‌کنند. این نوع کرم‌ها همچنین به گوجه‌فرنگی، میوه‌ها و غلاف لوبیا نیز حمله می‌کنند. آنها فضولات گسترده قهوه‌ای رنگی در اطراف مناطقی که تغذیه کرده‌اند، باقی می‌گذارند. کرم‌های جوان سبز رنگ هستند ولی سر و موهای آن‌ها به رنگ سیاه است. کرم‌های بالغ طولی به اندازه‌ 1 اینچ دارند و همچنین دارای خوارهای ریز زیادی هستند. رنگ آنها از قهوه‌ای یا سبز کمرنگ تا صورتی روشن متفاوت است. ماده‌های بزرگسال زرد رنگ، تخم‌های کوچک و سفید رنگی روی شاخ و برگ‌ها و نخ ابریشمی ذرت می‌گذارند.

آفت‌های خیار

آفت‌های خیار بالغ که به راحتی قابل تشخیص هستند، دارای رنگ زرد با نوارها یا لکه‌های سیاه هستند. نوزادهای آن‌ها سفیدرنگ و نازک هستند. هنگامی که این آفات بزرگتر می‌شوند، با تغذیه از برگ‌ها، میوه‌های نرم، شاخه‌ها و شکوفه‌ها به گیاهان آسیب می‌رسانند. نوزادها با تغذیه از ریشه گیاهان، آن‌ها را مستعد آسیب در برابر باد می‌کنند. آفات‌ خیار، از گیاهانی مانند خیار، طالبی، هندوانه، کدو تنبل، کدو سبز زمستانی و تابستانی تغذیه می‌کنند.

سوسک‌های کک مانند

سوسک‌های کک به طور مناسبی نام‌گذاری شده‌اند زیرا بسیار ریز هستند و میتوانند مانند کک بپرند. آن‌ها به رنگ سبز یا سیاه هستند و به طیف وسیعی از گیاهان از جمله میوه‌ها، سبزیجات و گیاهان زینتی حمله می‌کنند. سوسکهای کک بزرگسال سوراخ‌هایی در برگها ایجاد می‌کنند.

آفات گلخانه ژاپنی

سوسک‌های ژاپنی به از بین بردن برگ‌های انواع مختلف گیاهان زینتی و خوراکی مشهور هستند. در زیر شکم آن‌ها دسته های کوچکی از موهای سفید وجود دارد. تخم‌های سوسک‌های ژاپنی سفید یا کرم رنگ هستند. نوزاد‌های آن‌ها به رنگ سفید خاکستری و دارای سرهای قهوه‌ای هستند.

حشرات توری

به این آفات اصطلاحاً حشرات توری گفته می‌شود، زیرا دارای پوشش‌های توری مانند برروی بال‌های خود هستند. این حشرات شیره را از زیر میوه‌ها و برگ‌های درختان زینتی می‌مکند و در قسمت های بالایی آن‌ها لکه‌های ریزی به رنگ خاکستری روشن به جای می‌گذارند. هنگامی که تغذیه می‌کنند، فضولات مایع به رنگ قهوه ای تیره در پشت سر خود به جای می‌گذارند.

آفات‌ گلخانه برگ

حشرات برگ معمولا به شکل پریشانی درحال پرواز کردن یا پریدن هستند. این حشرات کوچک و ظریف، بسته به نوع آن‌ها در رنگ‌های سبز، قهوه ای و زرد وجوددارند. حشرات برگ از انواع گیاهان خوراکی و زینتی تغذیه می‌کنند و باعث از دست رفتن رنگ برگ‌ها، قهوه ای شدن و سفت شدن آن‌ها می‌شوند. آن‌ها همچنین فضولات سیاه را پشت سر خود  می‌گذارند.

آفت لوبیا‌ی مکزیکی

این حشرات به رنگ مسی هستند و برروی بال‌هایشان هشت لکه سیاه دارند. آن‌ها از برگ لوبیا، لوبیای چشم‌بلبلی، دانه‌ی سویا و دانه‌ی ماش تغذیه می‌کنند. تخم‌ها نیز زرد هستند و به صورت خوشه‌ای روی برگ‌ها دیده می‌شوند.

آفت اسکیل

در ساقه‌های گیاهان و سطح زیرین برگ‌ها دیده می‌شود و اغلب شبیه بخشی از گیاه هستند. آنها شیره گیاه را می‌مکند، عسلک ایجاد می‌کنند و مورچه ها را جذب می‌کنند.

آفات گلخانه کدو

دارای رنگ تیره هستند و در زیر شاخ و برگ‌های مرده جمع می‌شوند. آنها شیره گیاه را می‌مکند و باعث ایجاد لکه‌های زرد روی برگ ها می‌شوند که بعداً پژمرده و سیاه شده و می‌ریزند. تخم‌هایشان بلند و زرد رنگ است.

حشرات بدبو

به رنگ قهوه‌ای، سبز یا خالدار هستند. از طیف گسترده‌ای از گیاهان خوراکی، ازجمله انواع درختان میوه و برخی گیاهان زینتی، تغذیه می‌کنند. میوه ها در اثر تغذیه پوسته پوسته و زخم دار می‌شوند. تخمها قرمز روشن تا زرد قرمز هستند و در زیر برگ‌ها دیده می‌شوند.

کاترپیلارها

این دسته از آفات با حمله به درختان و بوته‌های مختلف باعث برگ‌زدایی می‌شوند. کاترپیلارهای بزرگسال قهوه‌ای تیره با نوار لکه‌های زرد در امتداد ستون فقرات و همچنین دارای مو هستند. این حشره پوشش‌های ابریشمی برای محافظت از تخم‌های خود در فصل زمستان ایجاد می‌کند.

آفات گلخانه: تریپس چیست؟

این حشرات کوچک و باریک، قهوه‌ای، سیاه یا زرد بوده و دارای بال هستند. تریپس به درختان میوه و گیاهان زینتی آسیب میرساند. این حشرات گیاهان را می‌مکند که منجر به نقره‌ای شدن و لکه در سطح برگ‌ها می‌شود. آنها همچنین مدفوع سیاه و براقی را از خود به جای میگذارند.

کرم شاخ گوجه فرنگی

این آفات معروف به بلعیدن سریع شاخ و برگ گیاهان زراعی سبزیجات مانند گوجه‌فرنگی، فلفل، سیب‌زمینی و بادمجان هستند و دارای شاخک هستند. هنگام بزرگسالی تبدیل به پروانه‌های بزرگی می‌شوند که هنگام غروب ظاهر می‌شوند. این آفات گلخانه مقادیر زیادی فضولات سیاه در کنار گیاهان باقی میگذارند.